
Første året vi har hatt båten stående på Solgløtt og ikke hos Damman i opplag. Målet denne helga var å få vasket Berita 2. Men vi kom lenger 🙂 Vi fikk «Frode

Hele båten måtte gås over med det «hvite stoffet» som inneholder både rengjøring og voks (tror jeg) i en pakke. Og for første gang fikk vi brukt høytrykksspyler, det gjorde susen på blant annet teaken, som ble lys istedetfor mørk. Skal teak settes inn med olje, eller?

Francis svingte høytrykkspyleren:
Det vi var mest nervøse for var om vi klarte å snu båten oppe på plassen. Det viste seg fort å ikke være noe problem.

Og til slutt selve sjøsettingen:
Så nå er vi klar for en ny båtsesong.

Egentlig var det ingen problemer underveis. Motoren startet, først da vi testet den med hytta og ferskvann. Men senere også da vi kom på sjøen. Vi parkerte den midlertidig ved slippet, og det viste seg så at den ikke startet. Så vi kjørte til Vigeland først og siden til Spangereid i håp om å finne kondensfjerner, men bensinstasjonene solgte bare «lurium» av ukjent type som de mente var det samme, men som i tillegg skulle rense alt mulig av motor og greier. Naja…. vi droppet det, men kjøpte en boks startgass. Det skulle det vise seg at vi ikke trengte, for da vi kom tilbake startet den med en gang.
Jeg er litt skeptisk til den bensinen den har, for den har stått en sesong og det sies at bensin i dag er ferskvare som bare skal vare 2-3 måneder, pluss at det har vært masse vann i båten i høst. Så i morgen får vi fylle opp fra halv til full tank i Båly.